"Ya Allah, Jangan Kau Condongkan Kami Kepada Kesesatan Setelah Engkau Memberikan Petunjuk dan Hidayah Mu Kepada Kami"- Al-imran : 8

Pages

Leburkan Takabbur pada Diri Ku...Ya Allah

Kepenatan masih menggamit diri ini setelah pulang dari Ikhtifal Pasti Johor walaupun sudah berehat panjang dan tenang sejak 6 petang tadi, jam sudah menunjukkan jam 11mlm, tertarik dengan satu tajuk dalam SOLUSI isu no 21. "Aku lebih baik dari kamu??"


Orang takabbur pasti lebur. Mereka akan musnah di dunia dan terseksa di akhirat. Takabbur ini sering menyerang individu yang memiliki potensi atau kelebihan yang mungkin tiada pada orang lain. Manusia lebih mudah menjadi takabbur bila dirinya memiliki lebih potensi dalam sesuatu perkara. Ulama' menafsirkan takabbur ini seperti "Memandang tinggi diri sendiri, memandang hina orang lain dan menolak kebenaran".

Nampak macam benda simple, tapi sifat ini sangat halus dan sangat mudah meresapi hati dan perasaan seseorang manusia. Mungkin kadang2 kita tak perasan pun, sebenarnya kita sudah tergolong dalam orang yang digelar takabbur.

Mungkin jg dalam percakapan kita seharian, kita tidak sedar ade unsur2 takabbur tersebut, dalam gerakerja seharian yg kita lakukan mgkin terlintas juga sifat ini. Dalam perjalanan hidup seharian kita, sifat takabbur tu menyucuk2 hati kita. Minta dijauhkan..nauzubillah

Dalam satu Sabda Rasulullah, "Allah berfirman, Kesombongan adalah selendangKu dan kebesaran adalah sarungKu, Maka sesiapa bersaing denganKu salah satu daripada keduanya, maka pasti ku lemparkan ia ke dalam neraka jahanam".

Memang tak diakui setiap orang dikurniakan Allah kelebihan, kemampuan dan potensi masing2, tapi ia bukan untuk dibanggakan, bukan untuk kita ungkitkan kembali dan juga bukan untuk kita jadikan pelaris buat diri, tetapi semuanya menjadikan kita bertambahnya kesyukuran dan meningkatnya iman kita pd Allah atas segala kurniaannya pada kita.

Mari kita refresh sama2, dalam SOLUSI ini disebutkan beberapa TANDA TAKABBUR..
1) Tidak suka berdoa
- bile kite berdoa, kite pasti mengadu, merintih dan mengharap padaNya sebab kita meletakkan sepenuh kehambaan pdNya. Tp bila kita mula takabbur, kite Sombong pdNya!! Solat juga adalah doa kepadaNya, bile kite suka melambatkan solat maka kita juga sudah mula takabbur pdNya!!
2) Mudah terluka dan melukakan hati orang lain
3) Susah memberi dan meminta maaf
4) Memotong cakap orang lain'
5) Gila kuasa dan jawatan
6) Cara pakai dan berjalan yang angkuh
7) Gila pujian
8) Bencana yg menimpa pesaingnya dianggap hasil kelebihn dirinya
9) Tidak suka berziarah

Nauzubillah, semoga kita semua dijauhkan dan terlindung dengan sifat ini.. jika pernah terdetik dalam hati kita, ataupun tiba2 terlintas dlm perasaan kita, leburkan Ya Allah sifat itu..

Takabbur ini lawannya tawaduk. tunduk pada Allah, merendah diri dan juga sentiasalah bersederhana dengan apa yang ada. Takabbur ini bermula dengan mendiami hati, terzahir dengan perbuatan dan akhirnya akan terluah dengan perkataan. Em samakan dengan maksudnya IMAN. "tasdiq bi qalbi, wa taqrir bil lisan wa ta'mal bil arkan", cume diterbalikkan kesannya pada diri kita. Jika menigkatnya iman, semakin kita taqarrub dengan Allah, tetapi jika semakin meningkatnya takabbur, maka semakin jauh kita dr Allah.

"Menurut Imam Ghazali, Sifat takabbur itu akan terzahir pada cara dia memalingkan muka, memandang dan mengerling, menundukkan kepala, duduk bersila atau bertekan ke lantai. dan kelihatan juga pada perkataan, intonasi suara, cara berjalan, berdiri, duduk, gerak dan tenangnya.."
Allah..Allah..Allah....Ingatan buat diri ini...

0 comments:

Post a Comment

"Hidup Ini segalanya Indah, Dengki dan Dendam Kesumat Musnah, Biar Keikhlasan Berbicara di Dada Hati Luas Saujana"