"Ya Allah, Jangan Kau Condongkan Kami Kepada Kesesatan Setelah Engkau Memberikan Petunjuk dan Hidayah Mu Kepada Kami"- Al-imran : 8

Pages

Kembalikan PadaNya Sentiasa

Salam alaik..
.
Hampir sedar ataupun tidak, Syawal semakin menunggalkan kita. Setelah berakhirnya Ramadhan yang pasti banyak memberi kesan mendalam buat diri masing2, Syawal menjelma dengan kemeriahan ziarah menziarahi sesama kita. Hampir sebulan itu jugalah diri ini tidak berkesempatan mencoretkan sesuatu di sini. Mungkin kah benar-benar sibuk ataupun kesibukan yang sengaja diciptakan?, wallahualam. :)
.
Dalam tempoh penyepian yang mungkin sengaja dicipta ini, diri ini telah dihidangkan dengan pelbagai asam garam kehidupan yang pastinya datang dari Allah SWT yang Maha Mengetahui di atas segalanya. Satu demi satu lipatan hidup yang Allah tunjukkan dan aturkan buat setiap hambanya dibentangkan, pastinya semua itu lebih mematangkan kita untuk lebih kuat dan tabah menghadapi liku-liku kehidupan.
.
Mungkin ada terdetik dalam hati masing2, "kenapa aku berada di sini sekarang?" "buat apa aku untuk terus hidup di sini?" . Allah sudah aturkan yang terbaik untuk kita, walau di mana Allah campakkan kita pada ketika ini, teruslah menumpahkan bakti sepenuh jiwa dan raga kita kepada bumi Allah ini, kepada manusia yang berada di sekelilingnya dan yang paling utama kepada Islam, agama yang sememangnya benar dan suci ini.
.
Mungkin juga hati ini pernah terdetik, "banyak nye kerja yg masih tertangguh, bole ke aku ni?" "mampu ke aku buat semua ni?" "kenapa aku, bukan org lain?". Dalam surah al-Baqarah : 284, jelas Allah ktunjukkan, "Setiap org diberi mengikut kemampuannya". Yakinlah, semua itu boleh di atasi, tenangkan hati, buat yg terbaik dlm setiap perkara atau kerja yang mendatang kepada kita. Ini fitrah alam, fitrah seorang hamba Allah yang dipertanggungjawabkan sebagai khalifah. Kita tidak akan lari atau terlepas dengan semua ni.
.
Masa yang Allah kurniakan untuk setiap hambaNya pasti datang dari DIA juga, oleh itu kembalikan semuanya kepada pencipta kita, berdoalah agar diberi dan di aturkan yg terbaik untuk kita. Jika waktu dan masa yang Allah kurniakan ini kita serahkan sepenuhnya pada Nya serta Islam, insyaallah pasti ada yang lebih baik menanti kita kelak. Kembalikan ia!! Barakallahu fik..
wallahualam

0 comments:

Post a Comment

"Hidup Ini segalanya Indah, Dengki dan Dendam Kesumat Musnah, Biar Keikhlasan Berbicara di Dada Hati Luas Saujana"