"Ya Allah, Jangan Kau Condongkan Kami Kepada Kesesatan Setelah Engkau Memberikan Petunjuk dan Hidayah Mu Kepada Kami"- Al-imran : 8

Pages

Pengalaman dan Pemandangan Baru Membawa Seribu Erti -PAKAT 09-


Pengalaman bersama-sama sahabat Nisa' pada 5 - 6 September yang lepas membawa pengalaman baru buat diri ini. Menziarah dari satu rumah ke rumah keluarga angkat sahabat2 yang lain menyedarkan bahawa diri ini masih kurang tarbiyah. Subhanallah.

Melihat kehidupan dan rutin harian keluarga angkat ini, terdetik di hati dan benak fikiran ini, walaupun mereka bukanlah senang dari sudut kewangan tetapi mereka tetap bahagia dan gembira, kerana mereka menghidupkan ruh kasih sayang dalam kekeluargaan.

Apabila berborak dan berbual dengan mereka, kita merasakan kita adalah sebahagian dari ahli keluarga mereka. Mereka sangat menghargai kehadiran kami bersama mereka selama sehari semalaman walaupun mungkin dari sudut persediaan menerima tetamu ala kadar sahaja disebabkan keadaan keluarga dan rumah masing-masing yang kurang mengizinkan.



Suasana kehidupan di kampung ini lebih kepada kehidupan nelayan, kerana kebanyakan dari mereka mencari rezeki di laut yang terbentang luas. Kami berpeluang menaiki bot untuk menyusuri laluan para bapa mencari rezeki setelah bertahun lama di sini semata-mata untuk menampung kehidupan keluarga masing-masing. Sungguh besar pengorbanan mu yang bergelar suami dan ayah. Moga diberkati kehidupan mu di dunia dan akhirat.Insyaallah.


Rezeki Allah ini amat luas dan ada di mana-mana. Yang penting kita mesti berusaha dan terus berusaha seiring dengan doa dan tawakal. Jangan cepat berputus asa seandai merasa semuanya sudah tidak bermakna lagi. Allah sentiasa menguji umatnya dengan pelbagai nikmat kesenangan dan pelbagai dugaan dan cabaran kesusahan.

Selagi jasad dikandung badan, teruslah meneroka ke seluruh alam ciptaan Allah ini. Sesungguhnya terdapat banyak hikmah yang pasti kita akan peroleh dari penglaman dan pemandangan baru. Teruskan taklifan yang Allah pertanggungjawabkan ke atas kita seiring dengan sahabat yang pasti akan sentiasa dan saling ingat memperingati.

Allah menurunkan rezeki, mengawal putaran alam ini, mencipta segala keindahan dunia dan pelbagai lagi ciptaan Allah untuk kita berfikir mengenai kebesaranNYA. Maka jangan sekali-kali kita lalai dengan nikmat yang Allah kurniakan untuk kita lebih beriman kepadaNya. Pengalaman harian hidup itu amat bererti jika kita pandai menghayati dan menafsirnya dengan baik.

Dalam Surah Yunus : 31


"Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang berkuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mengatur segala urusan? Maka mereka menjawab, "Allah", Maka katakanlah: "Mengapa kamu tidak bertakwa kepadaNya"
Wallahualam


Link blog :
nuruluyunahmad.blogspot.com
tinta-mutiara.blogspot.com
nisagp.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

"Hidup Ini segalanya Indah, Dengki dan Dendam Kesumat Musnah, Biar Keikhlasan Berbicara di Dada Hati Luas Saujana"