"Ya Allah, Jangan Kau Condongkan Kami Kepada Kesesatan Setelah Engkau Memberikan Petunjuk dan Hidayah Mu Kepada Kami"- Al-imran : 8

Pages

"Tariq Ziyad" Menang ataupun Syahid

Kisah ini hampir 10 tahun yang lalu, "eh..eh kita dapat masuk rumah ape ye?" "saya rumah Tariq" "same la kite" "awak?" "ala, saya rumah Ubaidah, tak sama". Inilah antara dialog-dialog kami semasa awal tingkatan 1 di SMKA TAHAP. Masa itu semua pelajar tingkatan 1 sibuk melihat senarai nama keahlian rumah sukan masing-masing. Sukan tahunan peringkat sekolah berlangsung setiap tahun di sekolah kami ini. Ada 4 rumah sukan, rumah Tariq (biru), rumah Ubaidah (merah), rumah 'Amru (hijau) dan rumah Qutaibah (kuning).

Tariq!! Tariq!! Tariq!!, ini antara sorakan kami, ahli rumah Tariq setiap kali waktu hari sukan dari tingkatan 1 sehinggalah tingkatan 5. Diri ini sudah sangat sebati dengan rumah sukan kesayangan itu, :) tetapi selama 5 tahun itu, tidak pernah terlintas pun di fikiran untuk mengetahui lebih lanjut mengenai "Tariq" ini. Seingat saya, yang pernah Cikgu rumah sukan kami bagitahu, Tariq ni adalah seorang pahlawan Islam suatu ketika dahulu, tapi yang selebihnya saya pun tidak berapa ingat apa yang cikgu rumah sukan itu ceritakan.

Dalam beberapa minggu ini sangat tertarik dengan Novel-novel Sejarah Islam seperti Salahudin Ayubi (Penakluk Jerusalam), Abu Bakar (Sahabat Sejati), Sultan Muhammad Al-Fateh (Penakluk Konstantinopel), Khalid (Memburu Syahid) dan Tariq (Menang ataupun Syahid). Kesemua ini adalah antara karya-karya tulisan Abdul Latib Talib. Antara kelima-lima novel ini, yang paling tertarik untuk dikongsikan di sini adalah buku Tariq (Menang ataupun Syahid). Kenangan yang hampir 10 tahun lepas di SMKA TAHAP ini lah yang semakin mendorong diri ini untuk berkongsi serba sedikit mengenai Tariq bin Ziyad.

: : TARIQ ZIYAD : :

Tariq bin Ziyad (670M - 720M / 75H - 125H), seorang anak yatim piatu, yang rajin bekerja dan suka menuntut ilmu. Telah dijual sebagai hamba atau budak suruhan dan dibeli oleh Musa bin Nusair. Musa bin Nusair ini adalah seorang pemerintah Islam di Afrika (wakil khalifah Islam di Afrika), Tariq telah diajar bermain senjata dan menunggang kuda. Akhirnya Musa bin Nusair memberi kepercayaan penuh kepada Tariq bin Ziyad untuk menjadi Ketua Panglima bagi mengetuai sebuah angkatan perang seramai 12 ribu orang Islam bagi menawan Andalusia (Sepanyol) serta membebaskan rakyat dari penindasan Raja Roderiga.

Raja Roderiga ini berbangsa Gotik dan memerintah Sepanyol. Dia dan orang-orangnya hidup penuh kemewahan sedangkan rakyat dibiarkan dalam kesengsaraan. Para petani dipaksa membayar cukai yang tinggi. Kaum wanita terutama anak2 gadis yang cantik tidak berasa selamat kerana sering diperkosa oleh Raja Roderiga ataupun konco-konconya. Mereka yang cuba melawan dibunuh hidup2. Akibat penindasan yang tidak berperikemanusiaan itu, rakyat hidup dalam ketakutan. Ramai antara mereka terpaksa melarikan diri ke Afrika, sebuah negara yang aman makmur di bawah pemerintahan Kerajaan Islam.

Disebabkan kekejaman inilah, Musa bin Nusair menghantar tentera-tentera Islam yang diketuai oleh Panglima Tariq Ziyad ke tanah Andalusia. Panglima Tariq Ziyad telah dibantu oleh Panglima Malik, Panglima Amir, Panglima Sufian dan tentera-tentera Islam yang lain. Matlamat mereka hanya satu, Menang ataupun Syahid kerana Allah. Setelah belayar beberapa ketika, mendaratlah tentera Islam di bumi Andalusia di sebuah bukit,yang tidak berpenghuni, lalu diberi nama oleh Tariq Ziyad sebagai "Jabal Tariq", pada masa ini tempat itu dikenali sebagai Gibraltar.

Bermulalah perjuangan Panglima Tariq Ziyad bersama tenteranya. Pada mulanya tujuan mereka untuk meninjau keadaan tempat dan kekuatan musuh sebagai persediaan menunggu ketibaan tentera yang dipimpin sendiri oleh Musa bin Nusair sahaja. Tetapi Musa bin Nusair telah berpesan kepada Tariq Ziyad, "Apabila terserempak dengan musuh, buatlah apa yang panglima fikirkan terbaik. Keselamatan 12 ribu tentera Islam terletak di tangan kamu. Pimpinlah mereka dengan bijaksana". Maka Tariq Ziyad telah membuat keputusan untuk berhadapan dengan tentera Gotik di atas keadaan yang beliau yakini perlu bertindak ketika itu.

Pada 19 Julai 711 M, terjadilah pertempuran antara tentera Islam yang dipimpin oleh Tariq Ziyad dengan tentera Gotik yang dipimpin oleh Raja Roderiga. Walaupun pasukan tentera Islam jauh lebih kecil berbanding musuh ditambah pula dengan kelengkapan senjata yang serba kekurangan namun dengan semangat jihad yang berkobar-kobar mereka berjaya memberi pukulan yang hebat kepada Raja Roderiga. Akhirnya tentera Gotik kalah dan Raja Roderiga mati lemas di dalam sungai Barbar ketika cuba melarikan diri. Kekalahan ini amat memalukan Gotik, lalu mereka mengumpul semula kekuatan bagi mengusir tentera Islam dari tanah air mereka. Kali ini mereka diketuai oleh Panglima Goted.

Kemudian, terjadi lagi satu pertempuran yang paling sengit di Ecija. Dalam pertempuran itu, tentera yang dipimpin oleh Tariq Ziyad bergabung dengan tentera yang dipimpin oleh Musa bin Nusair, dan sekali lagi tentera Islam menang. Tentera Islam juga pernah dibahagikan kepada 4 pasukan besar iaitu menuju ke Kardoba, Malaga, Granada dan Toledo (ibu kota Andalusia) bagi menakluki kawasan2 tersebut.

Akhirnya seluruh bumi Andalusia berjaya ditakluki oleh pemerintahan Islam, dalam masa yang sama penyebaran Islam terus digiatkan di seluruh kawasan Andalusia. Penaklukan Andalusia oleh orang2 Islam mendorong timbulnya revolusi sosial di mana kebebasan beragama benar2 diakui. Rakyat tidak lagi tertindas dan harta mereka dipelihara di bawah pemerintahan Islam.

Tariq bin Ziyad bercadang hendak menakluk seluruh Eropah. Ketika persiapan giat dilakukan, tiba2 Tariq bin Ziyad diperintahkan oleh khalifah kembali ke Damsyik. Sebagai panglima tentera yang berdisiplin, beliau mematuhi arahan itu dan terpaksa membatalkan niat untuk menakluki Eropah. Panglima Tariq bin Ziyad meninggal dunia di Damsyik. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Al-Fatihah.

: : TARIQ ZIYAD : :


Antara pengajaran yang boleh kita perolehi dari kisah Tariq bin Ziyad ini ialah:

1) Pergantungan dan pengharapan penuh hanya diletakkan kepada Allah SWT dalam setiap perkara dan setiap masa.

Setiap malam Tariq bin Ziyad menunaikan solat sunat tahajjud, bagi memohon kekuatan, perlindungan dan kemenangan dari Allah SWT. Dirinya sentiasa merasa dekat dengan Allah dan yakin dengan bantuan Allah SWT. Kebergantungannya penuh terhadap Allah SWT.
"Pada siang hari kami lihat panglima bagaikan seekor singa apabila berdepan dengan musuh, tetapi pada malam hari panglima bagaikan abid," puji salah seorang anak buanhnya.

Allah berfirman dalam surah al-Baqarah : 152
"Maka Ingatlah kepadaKu maka Aku akan mengingatimu. Bersyukurlah kepadaKu, dan janganlah kamu ingkar kepadaKu"

"Berperanglah kerana Allah bukan kerana marah, takutlah kepada Allah jangan takut kepada musuh. Apabila masuk waktu solat, kerjakanlah ia, jangan meninggalkannya. Akhir sekali kita perlu yakin ajal maut kita hanya Tuhan yang menentukan."
"Sesiapa yang mati dalam perjuangan ini dimasukkan ke dalam syurga. Kami yakin dengan janji Tuhan kami."
"Saya berpesan kepada diri saya dan saudara semua supaya sentiasa ingatkan Allah semasa senang atau susah, juga semasa duduk dan berdiri. Hanya Dia tempat kita bergantung harapan." - kata-kata Tariq Ziyad kepada tenteranya.

Surah at-Taubah : 24
"Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNya dan dari berjihad di jalan nya, Maka tunggulah sampai Allah mendatangkan Keputusan NYA dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik."

2) Perancangan yang teratur amat penting dalam melaksanakan sesuatu terutama sekali dalam merancang gerakerja Islam.

"Sebelum berangkat ke sana, kami perlukan maklumat daripada saudara. Lukiskan peta Andalusia, tandakan pantai, selat, gunung dan bukit serta laluan kapal. Selain itu tandakan jalan2, kawasan perumahan dan bandar. Perkara yang paling penting adalah saudara bagitahu maklumat mengenai tentera Gotik."
"Kita bentuk 4 pasukan dan setiap pasukan seramai 2500 orang tentera yang bergerak serentak menuju ke empat buah bandar itu." -panglima Tariq bin Ziyad.

Kata-kata Saidina Ali :
“Kebenaran tanpa perancangan akan mudah dikalahkan oleh kebatilan yang terancang”

3) Pemimpin Islam atau pendakwah perlu mempunyai kekuatan dalaman (kekuatan ruhani) yang utuh bagi menghadapi segala bentuk cabaran dan ujian.

"Saya mahu memilih yang terbaik antara kamu. Mereka yang bangun sembahyang tahajjud malam tadi diminta berdiri. Merekalah yang saya pilih bagi bersama saya ke kampung Maktum. Tentera yang terbaik, pasti peroleh pertolongan daripada yang maha berkuasa." -panglima Tariq bin Ziyad

Surah Muzzammil : 6
“Sesungguhnya jiwa (org) yang terbentuk di tengah malam itu lebih mantap keperibadiannya dan lebih jitu kata-katanya”

4) Setiap insan yang membawa Islam dan mempunyai matlamat yang tinggi untuk kejayaan Islam, pasti akan diuji dengan pelbagai ujian. Hanya iman yang kuat yang dapat mengatasi segalanya.

"Kita upah perempuan bagi menggoda Tariq bin Ziyad. Kemudian kita suruh perempuan itu beritahu orang ramai dia dirogol. Dengan itu orang ramai pasti membenci tentera Islam" -panglima Goted (pembantu Raja Roderiga)
"Subhanallah, saya datang ke sini bukan bagi memuaskan nafsu, tetapi berjihad dan mencari keredhaan tuhan". -panglima Tariq bin Ziyad

"Kita sambut kedatangan mereka dengan baik, kemudian kita sediakan wanita yang cantik, arak, tuak serta makanan yang haram dimakan oleh mereka. Apabila mereka termakan umpan kita, mereka diambang kebinasaan. Dengan mudah mereka dikalahkan." -paderi Raja Portugal
"Makanan ini tidak halal untuk kita, kita akan dibakar oleh api neraka. Jihad yang paling besar sekali adalah melawan hawa nafsu." -panglima Tariq bin Ziyad

"Terimalah hadiah kami ini. Selain emas dan berlian, ada banyak lagi barang2 berharga. Semuanya kami hadiahkan kepada tuan." -panglima Julian
"Saya dibayar gaji oleh Khalifah Walid bin Malik, saya tidak boleh menerima hadiah2 ini." -Musa bin Nusair

Surah al-Baqarah : 155
"Dan sungguh akan kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar."

5) Sentiasa menunjukkan akhlak yang mulia kepada semua umat manusia termasuk golongan kafir, selagi mereka tidak mengancam Islam itu sendiri. Terutama sekali yang memimpin kepimpinan Islam, sentiasalah bersifat sederhana dalam setiap perkara.

"Panglima hanya tidur beralaskan kain yang nipis. Biarlah kami gantikan dengan hamparan yang tebal ataupun permaidani yang cantik." -panglima Amir (pembantu panglima Tariq Ziyad)

"Masih ada penduduk kampung ini yang sakit tetapi masih tidak diberi rawatan? Penduduk yang kelaparan tetapi masih tidak mendapat makanan? Sekiranya ada penduduk kampung yang diganggu dan disakiti, sila beritahu saya." -panglima Tariq bin Ziyad

Ketika Aisyah Ra ditanya tentang akhlak Rasulullah SAW :
Maka dia menjawab, "Akhlaknya adalah Al-Quran."

6) Ilmu itu sangat penting dalam kita hendak membawa Islam itu sendiri. Sirah-sirah Rasulullah SAW banyak menunjukkan kisah-kisah atau tindakan-tindakan yang terbaik untuk kita ambil dalam menempuh alam yang semakin mencabar ini. Wajar kita sandarkan segalanya pada Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW.

"Adakah kalian lupa sejarah Perang Muktah pada zaman Rasulullah SAW? Panglima Jakfar bin Abi Talib yang menjadi ketua tentera Islam menggantikan Panglima Zaid bin Harithah yang syahid, membunuh kudanya. Kemudian bertempur dengan musuh sambil berjalan kaki sehingga syahid. Walaupun itu nampak bodoh tetapi Nabi Muhammad tidak mencerca tindakan Panglima Jakfar bin Abi Talib." -panglima Tariq bin Ziyad

"Saya lakukan apa yang pernah dilakukan oleh Saidina Umar. Dia sering berjalan malam bagi mengetahui kehidupan rakyat." -panglima Tariq bin Ziyad

Rasulullah SAW bersabda :
"Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa." (Riwayat al-Bazzar)

7) Mati itu pasti, tetapi perjuangan Islam harus diteruskan. Kita adalah mata rantai perjuangan Islam.Perjuangan Islam itu mesti tetap diteruskan walau apa pun yang berlaku.

"Selamat tinggal sahabat-sahabatku. Teruslah berjihad di jalan Allah. Sebarkan Islam ke seluruh dunia." -panglima Tariq bin Ziyad
"Selamat jalan panglima yang berjasa. Semoga Tuhan pertemukan kita semula. Sekiranya tidak di dunia, kita pasti bertemu di akhirat." -Musa bin Nusair

Surah al-Imran : 185
"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. dan Sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, Maka sungguh ia Telah beruntung. kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."

: : TARIQ ZIYAD : :

Ini adalah antara pengajaran yang saya perolehi dari buku Tariq (Menang ataupun Syahid) ini. Moga sama-sama kita ambil iktibar dan jadikan panduan dalam kita memikul amanah Allah swt ini, serta menjadi bekalan kita bagi menempuh alam kehidupan yang pasti penuh onak dan cabaran. Apa yang dikongsikan di sini hanyalah antara sedikit tulisan-tulisan dalam novel ini, untuk mengetahui secara penuhnya, bacalah buku tersebut. ;)
Wallahualam.

0 comments:

Post a Comment

"Hidup Ini segalanya Indah, Dengki dan Dendam Kesumat Musnah, Biar Keikhlasan Berbicara di Dada Hati Luas Saujana"