"Ya Allah, Jangan Kau Condongkan Kami Kepada Kesesatan Setelah Engkau Memberikan Petunjuk dan Hidayah Mu Kepada Kami"- Al-imran : 8

Pages

Makananlah dari sumber yang baik-baik

Makan dan minum adalah fitrah semula jadi manusia. Sejak di alam janin, saat mengenal dunia dan sehinggalah ke penghujung hayat seorang manusia, memerlukan makanan dan minuman bagi meneruskan hidup ini. Inilah salah satu nikmat yang Allah SWT kurniakan kepada manusia. Tetapi seandainya makanan itu diambil dalam kuantiti yang berlebihan atau berkurangan ia akan mengundang penyakit kepada manusia.

Oleh itu sentiasalah bersifat memilih dalam permakanan. Memilih ini, bukan maksudnya terlampau memilih jenis makanan yang hendak dimakan, tetapi memilih di sini lebih peka dari mana sumbernya, cara pemprosesannya, kandungan didalamnya agar tiada masalah halal atau haram dan syubhah.

"Wahai sekalian manusia makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi dan janganlah kamu mengikut langka-langkah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu" (Al-Baqarah : 168)

Hendaklah kita jelas di sini, makan dan minum bukan hanya sekadar tabiat manusia, malah ia adalah ibadat. Makanan dari sumber yang halal akan diredhai Allah SWT dan mendapat ganjaran dariNYA, manakala makanan yang sumbernya haram boleh memberi kesan kepadan amalan dan rutin harian manusia, malah boleh menyebabkan doa tidak diteima atau sukar dimakbulkan oleh Allah SWT.

Nabi SAW bersabda:
"Seorang lelaki musafir sehingga rambutnya menjadi kusut dan mukanya dipenuhi debu, dia menadahkan tangannya kepada Allah, sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan mulutnya disuap dengan sesuatu yang haram, bagaimana akan diperkenankan permohonannya." (HR Muslim, Ahmad dan Tirmizi)

Sama-sama kita muhasabah diri kita, dari mana sumber makanan dan minuman yang telah kita makan selama ini dan kini telah sebati menjadi darah daging kita. Segala ibadat dan doa kita adakah diterima dan didengari oleh Allah SWT? Segalanya berpunca dari sumber makanan yang kita makan dan menjadi darah daging kita. Dan ia akan mengalir kepada generasi-generasi kita akan datang. Maka peliharalah dan bersifat memilihlah dalam menentukan jenis dan sumber permakanan kita. Perbanyakkan makanan yang bersumberkan makanan yang disifatkan di dalam Al-Quran dan Sunnah. Antaranya ialah :

a) Kurma
Kaya dengan pelbagai khasiat dan menjadi salah satu makanan kegemaran Rasulullah SAW. Rasulullah bersabda : "Jika salah seorang daripada kamu hendak berbuka puasa, berbukalah dengan kurma kerana kurma itu barakah (berkat), jika tidak ada, berbukalah dengan air, kerana air itu bersih dan suci." (HR Abu Daud dan Tirmizi)

b) Madu Lebah
Firman Allah : "Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai) dan tururlah jalan-jalan peraturan tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya padamu. Dengan itu keluarlah dari badannya minuman (madu) yang berlainan warna, yang mengandungi penawar bagi manusia dari pelbagai penyakit. Sesungguhnya padanya demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah bagi orang-orang yang mahu berfikir" (an-Nahl : 69)

c) Air zam-zam
Dalam peristiwa sejarah ketika Siti hajar (bonda nabi Ismail) berulang-alik di antara Safa dan Marwah mencari bantuan di tengah padang pasir Mekah yang terik untuk mendapatkan air, Allah SWT telah menerbitkan air zam-zam berhampiran kaabah yang kini dapat dinikmati oleh seluruh umat Islam di serata dunia.
Rasulullah SAW bersabda:
Air zam-zam dicipta Allah bersifat alkali. Tanpa perlu diproses dan ditambah sesuatu, ia merupakan air yang paling berkualiti, suci, bersih lagi berkhasiat dan ianya juga mengenyangkan."

d) Buat tin
Ia kaya dengan serat dan vitamin serta mineral yang memberi khasiat kepada tubuh.
Rasulullah bersabda: "Makanlah kamu semua dan makan darinya (buah tin)"
"Sekiranya aku katakan sesungguhnya buah yang turun dari syurga, maka inilah buahnya. ini kerana buah syurga tiada keraguaan" (HR abu Daud)

e) Buah zaitun
Rasulullah SAW bersabda:
"Gunakanlah sari zaitun sebagai lauk-pauk dan minyak, sesungguhnya ia berasal dari pohon yang diberkati" (HR At-Tirmizi dan Ibnu Majah)

Berusahalah kita menjaga sumber permakanan kita dan mengambil makanan yang sumbernya baik-baik sahaja serta kita yakini kehalalannya.
Wallahualam

:: Dalam surah an-Nahl : 114 juga Allah berfirman ::
"Oleh itu, makanlah (wahai orang-orang yang beriman) dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu dari benda-benda yang halal lagi baik, dan bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu hanya menyembahNya semata-mata"

Habbatus Sauda' juga adalah makanan sunnah, ianya juga menjadi penawar bagi sekalian penyakit. Dalam satu Hadith Rasulullah SAW:
"Tetaplah kamu dengan Habbatus Sauda' kerana padanya ada penawar segala penyakit melainkan mati"

Ada lagi satu sumber makanan yang boleh menjadi amalan buat kita semua, iaitu Za'ffran.
Dalam kitab Perubatan Saidina Ali' Thib Al Imam Ali halaman 381:
"Sesiapa yang mengambil Za'ffran tulen Su'dun dicampurkan dengan madu, diminum sebanyak dua sudu pada setiap hari, dia dikagumi akan daya ingatannya sehingga dituduh melakukan sihir"

2 comments:

LegendZ said...

salam..mungkin boleh tambah satu lagi kot makan sunnah..Habbatus Sauda..(Black Cumin)..sbb ada hadith nabi bagitau ia merupakan penawar bg sebarang penyakit kecuali mati..wallahu'alam.

::naurah's:: said...

salam..betul2..habbatus sauda pun makanan sunnah.nnti ana tambah.syukran

Post a Comment

"Hidup Ini segalanya Indah, Dengki dan Dendam Kesumat Musnah, Biar Keikhlasan Berbicara di Dada Hati Luas Saujana"